Najnowsze propozycje - w tym zgodne z kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2014/2015

  1. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
  2. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach - jak działać, aby przeciwdziałać.
  3. Budowanie relacji miedzy nauczycielem a rodzicem/opiekunem dziecka - praca z rodzicem roszczeniowym.
  4. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów w szkole masowej - indywidualizacja nauczania
  5. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
  6. Prezi - prezentacja multimedialna inaczej.
  7. Dziecięce zabawy i eksperymenty badawcze ( dla klas I-III)
  8. Wykorzystanie metody projektu i Quastingu w edukacji wczesnoszkolnej (i nie tylko).
  9. Badanie potrzeb rozwojowych szkoły

Nowoczesna i przyjazna szkoła:

  1. Badanie potrzeb rozwojowych szkoły.
  2. Co, kto, jak i kiedy jest w stanie wyzwolić i podtrzymać motywację ucznia/ nauczyciela?
  3. Inspirowanie nauczycieli do działań innowacyjnych ( innowacje, programy autorskie).
  4. Jak budować i utrzymać autorytet nauczyciela ?
  5. Jak rozpoznać potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka?
  6. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
  7. Mobbing w szkole i placówce oświatowej.
  8. Możliwości wykorzystania tablicy interaktywnej w pracy nauczyciela.
  9. Niechęć do nauki szkolnej – i co wtedy?
  10. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i placówce oświatowej w świetle nowego rozporządzenia.
  11. Poczucie własnej wartości – klucz do sukcesu ucznia i nauczyciela.
  12. Prezentacja multimedialna – jak ją wykonać szybko i z dobrym skutkiem?
  13. Prezi - prezentacja multimedialna inaczej.
  14. Ścieżki edukacyjne w szkole - jak planować i wprowadzać.
  15. Sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych w szkole i placówce oświatowej
  16. Świetlica socjoterapeutyczna, jej funkcje i zadania w szkole i placówce oświatowej.
  17. Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutcznych.
  18. Uczeń z opinią lub z orzeczeniem w szkole. Jakie obowiązki leżą po stronie szkoły?
  19. Umiejętności interpersonalne nauczyciela w kontakcie z uczniem.
  20. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego.
  21. Zespoły organizujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną w edukacji przedszkolnej.

Doskonalenie kompetencji w zakresie kształcenia:

  1. Atrakcyjne metody nauczania ortografii w klasach I-III.
  2. Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych i organizacja pomocy uczniom.
  3. Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów z uogólnionymi trudnościami lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
  4. Dziecko z mutyzmem – lękowe czy opozycyjne?! 
  5. Dysleksja rozwojowa dzieci w młodszym wieku szkolnym.
  6. Dziecięce eksperymenty badawcze.
  7. Funkcjonowanie dziecka z zespołem ADHD.
  8. Indywidualizacja nauczania w świetle najnowszych przepisów prawa
  9. Kim są uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych i jak z nimi skuteczne pracować?
  10. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkole ogólnodostępnej.
  11. Metody pracy z dzieckiem z FAS (Alkoholowym Zespołem Płodowym)
  12. Mity i fakty na temat nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD).
  13. Nauczanie metodą projektu.
  14. Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.
  15. Podnoszenie efektywności kształcenia poprzez dobór właściwych metod i form pracy w szkole podstawowej i gimnazjum.
  16. Podstawy psychologiczne i rady praktyczne – Jak motywować uczniów do nauki?
  17. Praca domowa – zadanie dla ucznia i nauczyciela.
  18. Praca z uczniem z dysleksją.
  19. Projekt edukacyjny w gimnazjum – planowanie i realizacja.
  20. Stosowanie metod aktywnych i aktywizujących w nauczaniu i wychowaniu.
  21. Uczeń zdolny – jak z nim pracować?
  22. Wykorzystanie metody projektu i Questingu w edukacji wczesnoszkolnej.

Wspomaganie nauczycieli we wdrażaniu nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w zakresie poszczególnych przedmiotów.

  1. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nauczaniu różnych przedmiotów.
  2. Prezi - prezentacja multimedialna inaczej.
  3. Wymagania edukacyjne a proces kształcenia ucznia.
  4. Wzrokowcy, słuchowcy, kinestetyczny – czego potrzebują, aby efektywnie uczyć się.
  5. Zadania i obowiązki nauczyciela pracującego z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle nowych regulacji prawnych.

Doskonalenie kompetencji w zakresie opieki, wychowania i profilaktyki:

  1. Absencja szkolna – skutek i przyczyna - rozwiązania problemu.
  2. Aspekty wychowawcze wobec dziecka nieśmiałego i wycofanego społecznie.
  3. Budowanie pozytywnych relacji w kontaktach uczeń –nauczyciel, uczeń – uczeń, nauczyciel – rodzic.
  4. Budowanie autorytetu nauczyciela wśród uczniów.
  5. Dziecko zaniedbane i krzywdzone – diagnoza, praca z dzieckiem.
  6. Jak zorganizować świetlicę szkolną zgodnie z przepisami prawa.
  7. Kompetencje psychospołeczne współczesnego nauczyciela.
  8. Komunikacja z dzieckiem o zaburzonym zachowaniu.
  9. Kształtowanie postaw etyczno-moralnych w szkole.
  10. Lęk i agresja w pragmatyce wychowania.
  11. Mediacje rówieśnicze – ich rola i znaczenie w szkolnym systemie przeciwdziałania agresji i przemocy.
  12. Niedostosowanie społeczne młodzieży w okresie dorastania i wynikające z niego zagrożenia.
  13. Opis i analiza przypadku wychowawczego.
  14. Organizacja turystyki szkolnej w kontekście odpowiedzialności prawnej nauczycieli.
  15. Podnoszenie umiejętności wychowawcy – jak z klasy stworzyć dobrą grupę?
  16. Pomoc przedmedyczna w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia ucznia.
  17. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – jak jej udzielać i jak z niej korzystać ?
  18. Postawy wychowawców i rodziców a zachowania dzieci (wychowanie).
  19. Prawa dziecka w przedszkolu, szkole, placówce oświatowej.
  20. Problemy okresu dojrzewania i dorastania dzieci i młodzieży.
  21. Przemoc i agresja w mojej szkole – projektowanie działań zaradczych i profilaktycznych.
  22. Rozpoznawanie przyczyn i zapobieganie samobójstwom wśród młodzieży.
  23. Rozwijanie samorządności szkolnej i postaw obywatelskich uczniów.
  24. Rozwój psychoseksualny dzieci i młodzieży w kontekście profilaktyki przemocy seksualnej.
  25. Sprawowanie bezpiecznej opieki nad dziećmi i młodzieżą na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych w świetle obowiązujących przepisów prawa.
  26. Stalking – jak poradzić sobie z sms - owym dręczycielem w szkole?
  27. Strategie postępowania nauczycieli wobec agresji, przemocy oraz uzależnień dzieci i młodzieży.
  28. Trening Zastępowania Agresji ART – jako metoda profilaktyki szkolnej.
  29. Zachowania nieakceptowane – problem ucznia i nauczyciela.
  30. Zachowania ryzykowne wśród uczniów.
  31. Zaburzenia jedzenia – anoreksja i bulimia. Co muszę wiedzieć?

Doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli i kadry kierowniczej w zakresie organizacji i zarządzania:

  1. Awans zawodowy nauczyciela – dokumentowanie i rady praktyczne.
  2. Analiza wyników oceniania wewnętrznego i zewnętrznego w kontekście poprawy wyników nauczania.
  3. Diagnozowanie wybranych obszarów pracy szkoły.
  4. Ewaluacja wewnętrzna w szkole,
  5. Etyka oceniania.
  6. Filozofia tolerancji jako podstawa działań pedagogicznych.
  7. Higiena i emisja głosu nauczyciela.
  8. Hospitacja – procedura mierzenia jakości pracy nauczyciela.
  9. Interpretacja opinii i przeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  10. Jak prawidłowo dokumentować posiedzenia rady pedagogicznej / rady rodziców?
  11. Jak prawidłowo prowadzić teczki akt osobowych?
  12. Jak przygotować i przeprowadzić prezentację ?
  13. Kontrola zarządcza w szkole – rady praktyczne.
  14. Motywowanie uczniów do efektywnej pracy.
  15. Motywująca funkcja oceniania.
  16. Ocenianie kształtujące – podstawowe założenia, możliwości wprowadzenia.
  17. Odpowiedzialność nauczyciela wobec prawa.
  18. Planowania pracy w szkole z uwzględnieniem wyników egzaminów zewnętrznych.
  19. Prawa i obowiązki nauczyciela wynikające z Ustawy o systemie oświaty i Karty nauczyciela .
  20. Prawa rodziców w szkole i współpraca z rodzicam.
  21. Prawo oświatowe w przepisach i dokumentach wewnątrzszkolnych.
  22. Protokołowanie posiedzeń rad pedagogicznych i rad rodziców zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych i ustawą o dostępnie do informacji publicznej.
  23. Rola motywacji we wspieraniu zdolności ucznia.
  24. Rozmowa z rodzicami – co zrobić, aby była satysfakcjonująca?
  25. Rozwiązywanie konfliktów, sztuka negocjacji i mediacji.
  26. Stres – jak sobie z nim radzić i jak wykorzystać ?
  27. Szkoła wobec ucznia pozostającego w konflikcie z prawem.
  28. WDN potrzebą efektywnego funkcjonowania szkoły.
  29. Współpraca z rodzicami w zakresie profilaktyki – wywiadówka profilaktyczna.
  30. Wypalenie zawodowe – wiem i zapobiegam.
  31. Zadania dyrektora szkoły w zakresie nadzoru pedagogicznego nad realizacją podstawy programowej.
  32. Zadania dyrektora szkoły w zakresie postępowania w sprawach nieletnich.
  33. Zasady negocjacyjnej strategii rozwiązywania konfliktów uczniowskich.
  34. Zebrania z rodzicami – planowanie, organizowanie, prowadzenie.